jawa 550 pařez
13. 3. 2007
Tým vývoje nejmenší Jawy 50
v první
polovině padesátých let řídil velmi zkušený konstruktér Josef Jozíf,
který již ve třicátých letech, jako velmi mladý, v Jawě ing. Františka
Janečka vypracoval velmi zdařilou konstrukci úspěšného stroje Jawa 100
Robot. Později stál u zrodu mnoha dalších motocyklů nesoucí značku
JAWA. Spolu s J. Křivkou, M. Kubíčkem, J. Šťastným, J. Mrázem a K.
Marešem vypracovali v Praze velmi jednoduchý, spolehlivý, lehký,
nenáročný a levný dopravní prostředek. V roce 1954 byly vyrobeny v
Praze první exempláře typu 550, zatím ještě s pomocnými šlapadly (těmi
byl stroj opatřen jen s formálních důvodů, aby bylo vyhověno tehdejším
předpisům a jezdec ho mohl řídit i bez řidičského průkazu;
ministerstvo dopravy však upravilo předpisy tak, že i když nebude mít
vozidlo pomocná šlapadla bude za určitých podmínek považováno za
motorové kolo - tím zbytečné šlapadla nahradily stupačky). Výroba
Pionýra v roce 1955 byla přesunuta do Povážských strojíren v Povážské
Bystrici. Jeho zajímavým kostrukčním prvkem bylo uložení zadního kola
ve vlečné kyvné vidlici, odpružené jedinou vinutou pružinou, umístěnou
ve středové rovině stroje (tohoto kostrukčního řešení se o mnoho let
později ujala Japonská Yamaha). Koncepce a konstrukce stroje daleko
předběhla ve své kategorii konkurenci. Jeho zajímavé tvarové řešení
bylo natolik nepřehlédnutelné, že si brzy vysloužil výstižné příjmení
"PAŘEZ", a to podle tvaru sedla. Další vývojové typy, které byly
postaveny na základech Jawy 50 typ 550 - typ 555, 05, 20, 21 a 23
Mustang se udržely ve výrobě více než 20 let.
![První verze pionýra se šlapadly První verze pionýra se šlapadly](http://pincek.mysteria.cz/img/550/j550slap_sm.jpg)
![Jawa 50, typ 550 Pionýr Jawa 50, typ 550 Pionýr](http://pincek.mysteria.cz/img/550/j550_2_sm.jpg)