Předcházení poruchám
17. 3. 2007
Při nedodržování pokynů pro záběh i další používání vozidla může dojít k jeho poškození. Nejčastější závadou špatně vykonávaného záběhu je zapečení pístních kroužků v drážkách, což má za následek snížení výkonu motoru, případně i zadření pístu.
Často nedojde ani k defektu, ale špatný záběh se projeví větším opotřebováním součástek a v podstatném zvýšení spotřeby paliva,
Zadření pístu bývá zaviněné přehřátím motoru, které je pravidelně doprovázeno charakteristickým jemným zvoněním motoru. Když uslyšíme tento zvuk, musíme zapalování ihned vypnout, aby se motor čerstvou, nezapálenou směsí ochladil. Pociťujeme-li, že motor přestává tahat, je to taktéž příznakem zadření, je proto třeba vypnout spojku a zastavit. V případě zadření pístu necháme motor vychladit a pokusíme se ho opět nastartovat. Po návratě domů skontrolujeme stav pístu, pístních kroužků a vnitřek válce. Vyžaduje-li opravu, ponecháme ji vždy odborné dilně. Motoru škodí, když ho necháme dlouho běžet na vysoké otáčky na místě, protože není chlazen jako při jízdě. Nenecháváme zbytečně dlouho vypnutou spojku, protože korkové lamely spojky by se rychle opotřebovali. Při jízdě do kopce nepomáháme nikdy motoru tím, že necháme spojku prokluzovat, ale včas zasuneme nižší převodový stupeň. Na tento stupeň však nejezdíme zbytečně dlouho.
Často nedojde ani k defektu, ale špatný záběh se projeví větším opotřebováním součástek a v podstatném zvýšení spotřeby paliva,
Zadření pístu bývá zaviněné přehřátím motoru, které je pravidelně doprovázeno charakteristickým jemným zvoněním motoru. Když uslyšíme tento zvuk, musíme zapalování ihned vypnout, aby se motor čerstvou, nezapálenou směsí ochladil. Pociťujeme-li, že motor přestává tahat, je to taktéž příznakem zadření, je proto třeba vypnout spojku a zastavit. V případě zadření pístu necháme motor vychladit a pokusíme se ho opět nastartovat. Po návratě domů skontrolujeme stav pístu, pístních kroužků a vnitřek válce. Vyžaduje-li opravu, ponecháme ji vždy odborné dilně. Motoru škodí, když ho necháme dlouho běžet na vysoké otáčky na místě, protože není chlazen jako při jízdě. Nenecháváme zbytečně dlouho vypnutou spojku, protože korkové lamely spojky by se rychle opotřebovali. Při jízdě do kopce nepomáháme nikdy motoru tím, že necháme spojku prokluzovat, ale včas zasuneme nižší převodový stupeň. Na tento stupeň však nejezdíme zbytečně dlouho.